Trochę festiwalowej kuchni

Co ma „do roboty” Jury Półfinałowe?

Teraz odsłonimy przed Wami trochę „festiwalowej kuchni”

Przychodząc na Konkurs PAKI zawsze widzicie w połowie sali po prawej stronie nakryty stół, a na nim kartki, długopisy, teczki. Później dzięki konferansjerowi dowiadujecie się, że zasiada przy nim – zarówno podczas Półfinałów, jak i Finałów – jury. Widzicie ich skupione miny podczas występów kabaretów. Gdy światła gasną dla Was przedstawienie się kończy. A dla nich wręcz dopiero zaczyna się ciężka (i mamy nadzieję, że przyjemna) praca.

Najpierw podczas rozmowy na osobności konfrontują swoje pierwsze wrażenia. I uwierzcie na słowo, potrafi to być bardzo burzliwa konfrontacja. Ale to dopiero początek. Do najcięższych starć dochodzi na samym końcu – przy ustalaniu werdyktu. A najważniejsza część następuje pomiędzy tymi dwoma momentami – czyli indywidualne rozmowy z kabaretami podczas których przekazywane są pozytywne jak i negatywne uwagi, proponowane są różne rozwiązania, padają różne sugestie i pytania.

A mówimy Wam to wszystko dlatego, byście widząc jurorów robiących skrzętne notatki przy swoim stole mieli świadomość, że to osoby absolutnie nie przypadkowe i bardzo potrzebne.

Czujemy dużą odpowiedzialność dobierając jurorów, bo pośrednio przez swoje wybory wywierają oni wpływ na kształt młodej sceny kabaretowej, a udzielone przez nich rady mogą być dla młodych kabareciarzy niezwykle istotne, żeby nie powiedzieć kluczowe.

Dlatego wśród naszych kryteriów doboru jury znajdują się m.in. takie jak doświadczenie sceniczne, reżyserskie, pisarskie, wiedza teoretyczna i praktyczna. Bo chcemy, by były to osoby, które potencjalnie mogą udzielić największej ilości cennych rad, które po prostu znają się na kabarecie, komedii, satyrze, aktorstwie czy reżyserii, które „zęby zjadły” na tych zagadnieniach poznając je od wielu stron, często latami.

Szczególnie półfinałowi jurorzy są ważni. Dlaczego? Bo Półfinały to w ogóle wyjątkowy etap. Znajduje się w nim duża liczba kabaretów, wśród nich te najmniej doświadczone, będące na początku swojej drogi, ale mające już pewne doświadczenie lub po prostu intuicje (o czym świadczy przejście przez nie etapu Eliminacji), które być może jeszcze nawet nie dostana się do Finałów, ale już widać w nich potencjał, tę „iskrę” – to one szczególnie potrzebują wskazówek. Bo czasem kilka trafnych sugestii od bardziej doświadczonych kolegów może tych zdolnych, ale działających jeszcze po omacku artystów podnieść o poziom wyżej.

W tym roku w jury półfinałowym zasiądą 3 kobiety i 1 mężczyzna:

Ewa Błachnio, która już 15 lat spędziła na scenie z kabaretem Limo i jest dyplomowaną aktorką,

Zuza Dobrucka-Mendyk, która z kolei potrafi spojrzeć na program z perspektywy „szklanego ekranu” i ocenić jakby wyglądał on w telewizyjnym obrazku,

Agnieszka Kozłowska, która jest współzałożycielką PAKI i śmiało można powiedzieć, że jeśli chodzi o kabaret widziała wszystko. A przynajmniej wiele,

Rafał Kmita, który lata całe spędził tworząc  dla założonej przez siebie Grupy Rafała Kmity z którą niejednokrotnie zdobywał Grand Prix PAKI (więc zdecydowanie wie jak to się robi) i który już kilkakrotnie zasiadał w jury finałowym. Ale w tym roku poprosiliśmy go, by swoją rozległa wiedzą wspomógł większą ilość, bardziej potrzebujących, młodych kabaretów.

Jesteście ciekawi jak będą pracować?

Przyjdźcie to sprawdzić 4 i 5 marca do Rotundy :)

 

Iza Leonarczyk